021-910-99-097

افزایش سرمایه چیست ؟

فهرست مطالب

افزایش سرمایه چیست ؟

سرمایه اولیه یک شرکت در بدو تاسیس تعیین میگردد. اما شرکت حین فعالیت خود در مقاطع زمانی مختلف برای ادامه حیات و حفظ قدرت رقابتی خود با دیگر شرکت ها نیازمند تامین مالی میباشند.

شرکت ها برای تأمین مالی خود روش های متفاوتی را پیش رو دارند از جمله دریافت تسهیلات بانکی و انتشار اوراق بدهی و افزایش سرمایه .

دراین میان این روش هایی مانند دریافت تسهیلات بانکی و انتشار اوراق بدهی، مبتنی بر استقراض هستند؛ یعنی شرکت ها برای استفاده از این روش ها مجبورند زیر بار بدهی و پرداخت بهره بروند. با توجه به لزوم پرداخت بهره در صورت استقراض، بکارگیری روش هایی مانند افزایش سرمایه که از طریق بازار سهام انجام می شود، هزینه های بنگاه را به شکل چشمگیری کاهش می دهد.

پیش تر در مقاله ای با عنوان روشهای افزایش سرمایه ، توضیحاتی ارائه شد که مطالعه آن برای آشنایی با انواع روشهای افزایش سرمایه شرکت ، مزایا و معایب هر یک از آنها خالی از لطف نخواهد بود .

فرایند افزایش سرمایه

افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی علی الخصوص سهامی خاص نیازمند طی تشریفات قانونیست

پیشنهاد هیئت مدیره

هر نوع افزایش سرمایه در شرکت با تصمیم هیئت مدیره شرکت سهامی صورت می گیرد. بنابراین، در اولین گام، هیئت مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه را با سهامداران شرکت مطرح در میان می گذارد. در همین راستا، شرکت اطلاعیه ای در سامانه کدال منتشر کرده و از این طریق، تصمیم خود در خصوص افزایش سرمایه را به سهامداران خود اطلاع رسانی می کند.

این اطلاعیه، دربردارنده مراحل زمانی افزایش سرمایه نیز هست. همچنین، به همراه این اطلاعیه، "گزارش توجیهی افزایش سرمایه" انضمام می یابد که در آن علل و اهداف این افزایش سرمایه بیان شده است.

نظر حسابرس قانونی سازمان بورس

در این مرحله از فرایند افزایش سرمایه، حسابرس قانونی در سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش توجیهی افزایش سرمایه را بررسی می کند. سپس، حسابرس قانونی اطلاعیه ای تحت عنوان "اظهار نظر بازرس و حسابرس قانونی" در سامانه کدال منتشر می کند. در مرحله بعد، سازمان بورس می بایست بر اساس نظر این حسابرس قانونی، مجوز افزایش سرمایه را صادر کند.

در برخی مواقع، در ضمیمه این اطلاعیه، "گزارش توجیهی افزایش سرمایه" شرکت هم درج می شود. در چنین مواقعی، گزارش توجیهی افزایش سرمایه، ابتدا در اختیار حسابرس گذاشته شده و برای نخستین بار، در ضمیمه اظهارنظر بازرس و حسابرس قانونی سازمان بورس، منتشر می شود.

دریافت مجوز افزایش سرمایه

در این مرحله از افزایش سرمایه، زمانی که حسابرس قانونی نظر مساعدی نسبت به افزایش سرمایه داشته باشد، سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز افزایش سرمایه را به راحتی صادر می کند. این مجوز در اطلاعیه ای از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تحت عنوان "مستندات و مدارک درخواست افزایش سرمایه" در سامانه کدال منتشر می شود. در این اطلاعیه، میزان افزایش سرمایه و همچنین، محل آن تعیین می شود.

زمانی که این مجوز منتشر شود، شرکت موظف است تا ظرف ۶۰ روز آینده، افزایش سرمایه خود و همچنین، دیگر کارهای مربوط به آن نظیر برگزاری مجمع عمومی فوق العاده را اجرا کند. در حالتی که در این زمان شرکت اقدامات لازم را انجام ندهد، این مجوز نیز باطل می شود و شرکت می بایست مجدداً جهت دریافت مجوز اقدام کند.

دعوت به مجمع عمومی فوق العاده

در این مرحله، شرکت اطلاعیه ای تحت عنوان "آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده" در سامانه کدال منتشر می کند. در این دعوت نامه، از سهامداران شرکت خواسته می شود تا در مجمع عمومی فوق العاده جهت افزایش سرمایه حاضر شوند. همچنین، تاریخ و ساعت و محل برگزاری این مجمع نیز در این اطلاعیه ذکر می شود.

نماد معاملاتی شرکت، سه روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق‍العاده، بسته می شود که این موضوع از طریق ناظر سهم در قسمت پیام ها در سایت کارگزاری قابل رؤیت خواهد بود. همه افرادی که در زمان بسته شدن نماد شرکت، سهام آن را در پورتفوی خود دارند، سهامدار شرکت بوده و می توانند در مجمع عمومی فوق العاده جهت افزایش سرمایه شرکت کنند.

پیشنهاد میشود براآشنایی بیشتر با مجمع عمومی فوق الاده ، اختیارات و نحوه برگزاری آن مقاله مجامع و صورت جلسات عمومی را مطالعه کنید

تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه

پس از اینکه مجمع عمومی فوق العاده برای مطالبات حال شده یا افزایش سرمایه سهام در زمان و مکان مذکور تشکیل شد، اطلاعیه ای از سوی شرکت تحت عنوان "تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده" در سایت کدال به صورت عمومی منتشر می شود. در این اطلاعیه، تمامی تصمیمات و همچنین آراء این مجمع مبنی بر افزایش سرمایه، محل تأمین و همچنین، میزان آن به صورت روشن بیان می شود.

تشکیل جلسه هیئت مدیره

مراحل افزایش سرمایه با پیشنهاد هیئت مدیره شروع شده و با تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین، رأی مجمع عمومی فوق العاده ادامه پیدا می کند؛ اما خود افزایش سرمایه توسط هیئت مدیره انجام می شود. در این مرحله نیز هیئت مدیره شرکت، در طی جلسه ای که ساعت و تاریخ آن معین شده، تشکیل جلسه می دهند. در این جلسه از مراحل افزایش سرمایه، هیئت مدیره درباره اقدامات مورد نیاز جهت انجام افزایش سرمایه و همچنین، تغییر اساسنامه شرکت، تصمیم گیری می کنند.

تمدید مهلت افزایش سرمایه

در برخی مواقع، احتمال دارد که شرکت پس از انجام تمامی مراحل افزایش سرمایه، جهت انجام پروسه افزایش سرمایه دچار مشکل شود؛ به طور مثال، اگر افزایش سرمایه به روش تجدید ارزیابی دارایی ها باشد، احتمال دارد نوسان های قیمتِ املاک و دلار منجر به این امر شوند که تجدید ارزیابی، نیازمند برخی از ارزیابی های جدید باشد.

استفاده از حق تقدم خرید سهام

اگر افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران انجام شود، شرکت، اطلاعیه ای با عنوان «مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام» را به صورت عمومی در سایت کدال منتشر می کند. در این اطلاعیه بیان می شود که نماد دارای حق تقدم تا ۶۰ روز در پورتفوی تمامی سهامداران پیشین شرکت، قابل معامله است.

در این مدت ۲ ماهه، سهامداران می توانند نسبت به فروش حق تقدم سهام خود اقدام کنند. در این حالت، سهامداران کنونی در پروسه افزایش سرمایه شرکت قرار ندارند و افزایش سرمایه، با آورده نقدی سهامدارانی صورت می گیرد که این حق تقدم را خریداری کرده ند.

حالت دیگر این است که سهامدارانی که هنگام تشکیل مجمع عمومی فوق العاده سهام حضور داشتند و اکنون حق تقدم را نیز خریداری کرده اند یا اینکه این حق تقدم را از فرد دیگری خریداری کرده اند، در این فرصت ۶۰ روزه، به ازای هر حق تقدمی که خریداری می کنند، ۱۰۰ تومان (معادل ارزش اسمی سهام شرکت) به حساب شرکت واریز کنند.

لازم به ذکر است که اگر سهامداران هیچ اقدامی در خصوص حق تقدم خود در مهت تعیین شده انجام ندهند، شرکت قادر به فروش آن از طریق عرضه عمومی سهام خواهدبود.

ثبت افزایش سرمایه

برای افزایش سرمایه به روش آورده نقدی، در این مرحله زمان بهره برداری از حق تقدم تمام شده و این نماد به همراه نماد اصلی شرکت بسته می شود. سهامدارانی که در پروسه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی یا صرف سهام حضور نداشتند، یعنی حق تقدم

خود را فروخته اند یا به عبارتی، مبلغ مورد درخواست شرکت را به طریقی واریز نکرده اند، مشخص است که دیگر کاری با تحقق یا عدم تحقق افزایش سرمایه شرکت ندارند.

سهامدارانی هم که از حق تقدم خود استفاده کرده اند و مبلغ درخواستی شرکت را نیز به طور دقیق به حساب آن واریز کرده اند، در این مرحله می بایست منتظر «اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه» به صورت عمومی در سایت کدال باشند. در این مرحله از افزایش سرمایه، سهامدارانی که از حق تقدم خرید خود به هیچ وجه استفاده نکرده اند، می توانند مبلغ فروش حق تقدم خود را دریافت کنند.

برای مشاوره درخصوص افزایش سرمایه شرکت ، تغییرات و برگزاری انواع مجامع با مشاورین گروه آسیا از طریق تماس تلفنی و واتس اپ در ارتباط باشید .

به اشتراک بگذارید
پیمایش به بالا