021-910-99-097

انتخاب یک برند مناسب برای کسب و کار شما

فهرست مطالب

انتخاب یک برند مناسب برای کسب و کار شما

امروزه برای خرید محصول و یا دریافت خدمات انتخاب های بسیار زیادی وجود دارد . کافیست تصمیم به خرید یک کالا داشته باشید . از تلویزیون و رادیو و مجلات گرفته تا اینترنت و شبکه های اجتماعی تمامی رسانه ها در تلاشند توجه شما را به محصولات مختلف جلب و بر انتخاب شما تاثیر گذار باشند .

حتی اتوبوسهای شهری نیز در نقش بیلبوردهای تبلیغات محیطی سعی در جلب توجه مخاطبین به محصول یا خدمات تبلیغ شده دارند .

همه اینها حکایت از این دارد که چه رقابت سختی میان کسب و کارها برای جلب نظر مخاطبان درجریان است . برای هر کالا ده ها تولید کننده و برای هر خدمت ده ها ارائه دهنده با یکدیگر در رقابت اند تا مخاطبان را متقاعد سازند که با انتخاب آنها محصولات با کیفیت تر و خدمات کاملتری نسبت به دیگران بدست می آورند .

کسب و کارها برای هویت بخشیدن به محصول و یا خدماتشان و نیز ایجاد تمایز میان خود و سایر رقبا نیازمند نشان مناسبی میباشند تا مخاطب بتواند آنها را میان سایر رقبا شناسایی کند.

علامت تجاری یا برند

علامت تجاری یا برند (شکل، طرح، عبارت، علامت، نماد، اسم ، لوگو، آرم و…. که یک کالا یا خدمات را از سایر محصولات و خدمات مشابه موجود در بازار متمایز سازد .) علامتی است که به کسب و کارها این امکان را میدهد تا میان خود و سایر رقبا تمایز ایجاد کنند ومشتریان بتوانند آنها را به سادگی شناسایی نمایند . از طرفی هر محصول برای معرفی خود از طریق تبلیغات نیازمند عنوانی درخور میباشد که به خوبی نشان دهنده هویت و اعتبار آن باشد .

حال روشن است که استفاده از یک برند مناسب برای کسب و کار شما از چه اهمیتی برخوردار است . بیایید با در نظر گرفتن این موضوع به بررسی برخی مشخصات یک برند مناسب بپردازیم .

یک برند مناسب

یک برند مناسب باید چه مشخصاتی داشته باشد ؟

  1. یک برند مناسب میبایست حتی الامکان تنها به یک روش قابل تلفظ باشد وچندین روش برای تلفظ آن وجود نداشته باشد.
  2. برند انتخابی شما باید دارای معنا و مفهوم باشد و همچنین معنی آن اهانت آمیز نباشد .
  3. میبایست ساده و کوتاه باشد وهر کسی به راحتی بتواند آن را بخواند، تلفظ کند، بنویسد ، گوگل کند وبه خاطر بسپارد.
  4. علامت تجاری باید منحصر به فرد باشد و از نماد یا نشان دیگرش تقلید نشده باشد .
  5. نماد مناسب باید این قابلیت را داشته باشد که در ذهن مخاطب جای گیرد .
  6. برند مناسب باید برای مخاطب جذاب باشد .
  7. علامت تجاری باید قابل تبلیغ باشد و هنگام نمایش در تبلیغات آفلاین و آنلاین چشم گیر و جذاب به نظر برسد
  8. مناسب شخصیت کسب و کار شما باشد

خلق یک برند بسیار فراتر از انتخاب یک نام تجاری و یا طراحی یک لوگوی (لوگو یک نشانه ی گرافیکی است که می تواند به صورت علامت ، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این ها طراحی شود.) زیباست در حقیقت برند یک مفهوم است که نشان دهنده شهرت و اعتبار یک محصول میباشد .

انتخاب یک نشان تجاری مناسب

انتخاب یک نشان تجاری مناسب برای یک محصول که بتواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرارکند به عنوان اولین گام در خلق این مفهوم بسیار مهم است.

وهر اسم یا طرح صرفاً جذابی ، لزوماً نمی تواند انتخاب خوبی برای برندتان باشد.

یک نام مناسب برای اینکه بتواند درتعالی هویت برند شما تاثیر گزار باشد میبایست ویژگیهای بسیاری داشته باشد از جمله :

  • یک نام مناسب با ارزش های بنیادین کسب و کارشما که جوهره برند شماست، ارتباط معنایی داشته باشد و بتواند با ترسیم یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان با آن ها ارتباط برقرار کند.
  • یک نام مناسب باید منحصربه فرد، به یادماندنی و از سایر رقبای شما متمایز باشد. اگر یک شرکت تازه تأسیس هستید هرگز از اسم های مشابه برندهای بزرگ استفاده نکنید؛ زیرا باعث می شود برند شما فیک و کپی شده به نظر برسد. ضمن این که تیم حقوقی قدرتمند و وکلای درجه یک این برندهاحاضرند برای محافظت از اسم برند خود میلیون ها تومان هزینه کنند و کارتان را در دادگاه یکسره کنند!
  • اسم برند شما باید هم به صورت قانونی و هم دامنه های اینترنتی قابل ثبت باشد. اگر نتوانید به صورت قانونی برند خود را ثبت کنید، هر چه برای ثبت نام تجاری خود وقت گذاشته اید، به هدر رفته است. پس قبل از هر چیز از آخرین تغییرات قوانین انتخاب اسم برند مطلع شوید.

ضامن موفقیت یک کسب و کار

اما انتخاب یک برند مناسب به تنهایی ضامن موفقیت یک کسب و کار در رقابت با دیگران نیست . چراکه برندی که از آن برای معرفی محصولات و یا خدمات خود استفاده میکنید به خودی خود بسیار آسیب پذیر است .

افراد سودجو به و رقبا سادگی میتوانند با سوء استفاده از برند شما به حسن شهرت و اعتبار آن آسیب وارد کنند و یا به سادگی با استفاده از برندی که شما برای اعتلای آن تلاش کرده اید از اعتبار شما به نفع خود استفاده نمایند .

ازاین رو صیانت و حفاظت از یک برند بسیار مهم و حیاتی است .

شما میتوانید به راحتی با ثبت برند خود در مقابل سوءاستفاده دیگران ازحمایت قانون برخوردار شوید .

طبق قانون ثبت علائم تجاری شما با ثبت برندی که برای اعتلای آن تلاش میکنید ، نسبت به آن حق انحصاری پیدا میکنید و به موجب آن می توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت هرعلامت تجاری که به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نمایید.

اگرچه ثبت برند یا نشان تجاری برای همه محصولات الزامی نیست ولی برخی کالاها به واسطه اهمیتی که دارند ملزم به ثبت برند میباشند . این محصولات معمولا کالاهایی هستند که مستقیما با سلامت انسانها در ارتباط میباشند . مانند برخی داروها ،محصولات آرایشی بهداشتی و برخی محصولات غذایی و نوشیدنی که ارائه این محصولات و تبلیغات آنها باید با برند منحصر بفرد مربوط به خود آنها انجام شود .

واضح است که مشتریان شما ازاین پس و در آینده محصول شما را با برندی که امروز انتخاب و به طور موثر به آنها معرفی میکنید خواهند شناخت و در صورت انتخاب یک نشان تجاری شایسته برای محصولتان در آینده دیگر لازم نیست نگران تغییر برند و هزینه ها ، آسیبها و مشکلاتی که این کار برای شما و محصولتان به همراه دارد باشید .

برای انتخاب اسم برند باید آینده نگر باشید و تفکر خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی و وضعیت امروز خود ببرید؛ و نیم نگاهی هم به چشم انداز آینده کسب و کار خود داشته باشید.

شما میتوانید برای مشاوره درخصوص انتخاب نام و ثبت برند با مشاورین ما از طریق تماس تلفنی و واتس اپ در ارتباط باشید .

شماره های تماس
Search
به اشتراک بگذارید
پیمایش به بالا