021-910-99-097

ثبت بین المللی علامت تجاری

فهرست مطالب

ثبت بین المللی علامت تجاری

علائم تجاری، یکی از موارد تحت پوشش نظام مالکیت فکری و از مصادیق حقوق مالکیت صنعتی است. یک علامت تجاری ، نشانه ای متمایزکننده برای محصولات یا خدماتی مشخص است که از سوی فرد، گروه یا شرکت خاصی تولید و عرضه شده و اجازه می دهد تا مشتریان، این کالاها و خدمات را از سایر کالاها و خدمات موجود در بازار، تشخیص دهند.

اشخاص حقیقی و حقوقی که مالک یک برند هستند برای رسمیت بخشیدن به آن و همچنین برخورداری از حمایتهای قانونی اقدام به ثبت برند خود میکنند . اما این حمایتها تنها در چهارچوب قوانین کشورخود آنها معتبر است و در صورتی که آنها تصمیم به صادرات محصولات خود و فعالیت در سایر کشورها داشته باشند نمیتوانند از مزایای ثبت برند خود در کشور دیگری بهره مند شوند.

در گذشته این اشخاص ناچاربودند برند خود را در تمامی کشورهایی که مقصد آنهاست به صورت جداگانه ثبت نمایند.

برای این کار میبایست با صرف هزینه های بسیار و طی مراحل بسیار زمانبر تمامی مدارک موردنیاز را به زبان کشورهای مدنظر ترجمه و ارسال نمایند .

با گسترش مراودات تجاری میان کشورها تعدادی ازکشورهای عضو کنوانسیون پاریس برای تسهیل امرتجارت و رفع چنین مشکلاتی با تشکیل یک اتحادیه بین المللی برای حمایت از مالکیت صنعتی سیستم مادرید را به عنوان دستورالعمل ثبت بین المللی علائم تجاری، به تصویب رسانیدند.

امروزه به لطف این مکانیسم ، ثبت بین المللی یک برند بدون صرف هزینه های گزاف ودرمدت زمانی کوتاه امکان پذیر است .

این سیستم، متشکل از موافقت نامه مادرید مورخ ۱۸۹۱ میلادی و پروتکل مرتبط با آن (تصویب شده در سال ۱۹۸۹ میلادی) و نیز یک آئین نامه مشترک است. کشورهایی امکان ورود به این موافقت نامه را دارند که پیش از این، عضو کنوانسیون پاریس برای حفاظت از مالکیت صنعتی شده باشند.

بر اساس توافقنامه مادرید، کشورهای عضو موظفند از ورود تمامی کالاهای جعلی و دارای علائم تجاری تقلبی که به نحوی سعی در فریب خریدار نسبت به منبع کالا دارند و یکی از کشورهای عضو موافقت نامه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، به عنوان محل یا کشور مبدأ آن کالا مشخص شده است، ممانعت ورزیده و تمهیدات لازم برای جلوگیری از واردات آن ها را اعمال نمایند.

در واقع، توافقنامه مادرید، سازوکاری برای ممنوعیت عرضه کالاهای دارای نشان تجاری جعلی (اعم از استفاده، فروش، نمایش و یا ارائه برای فروش) است که ممکن است، مردم را در مورد منبع آن کالا، سردرگم نمایند.

بر این اساس، تصمیم گیری پیرامون این که کدام نام ها و علائم، به عنوان یک کاراکتر عمومی، در حیطه این توافقنامه قرار نمی گیرند، بر عهده دادگاه های هر یک از کشورهای عضو خواهد بود.

سیستم مادرید، با فراهم نمودن امکان ثبت و اخذ گواهی بین المللی، حفاظت از نشان تجاری را در کشورهای عضو این توافق، میسر می سازد. سیستم مادرید با بیش از ۱/۳ میلیون علامت تجاری ثبت شده، بهترین انتخاب برای ثبت علامت تجاری، به ویژه در کسب وکارهای مبتنی بر صادرات است.

فارغ از این که شما یک استارت آپ کوچک و یا شرکت بزرگ چندملیتی هستید، سیستم مادرید به شما در مدیریت نام های تجاری در اختیار و ثبت نشان های جدید در محدوده ای وسیع از مناطق جغرافیایی، کمک می کند.

چگونگی ثبت برند بین المللی

برای ثبت برند بین المللی باید با تبعیت از قوانین معاهده مادرید برند را در سازمان جهانی ثبت برند یا wipo به ثبت رساند. از آنجا که ایران جزو کشور های عضو این اتحادیه و سازمان جهانی ثبت برند است نحوه ثبت برند جهانی به سادگی امکان پذیر است .

متقاضیان ثبت برند بین المللی ابتدا میبایست برند خود را در داخل کشور خود و با شرایط قانونی کشور خود به ثبت رسانند و سپس با تسلیم اظهارنامه ای بین المللی از طریق اداره مالکیت صنعتی به سازمان ثبت بین المللی برند معروف به سازمان WIPO برند خود را به صورت بین المللی به ثبت رسانند .

متقاضی با ارائه یک تقاضا به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا اسپانیایی و پرداخت تنها یک تعرفه می تواند برند خود را ثبت کند . برای هر ثبت بصورت جداگانه نیازی به پرداخت های مختلف نخواهد داشت. فرانک سوئیس واحد پولی است که برای هزینه های ثبت بین المللی برند در نظر گرفته شده است.

بدیهی است زمانی که برند و علامت تجاری بصورت بین المللی ثبت شود باید در هنگام هر گونه تغییر در شکل و ظاهر برند و یا طبقات و موضوع برند ضمن انجام این تغییرات در اداره مالکیت معنوی ایران باید با ارسال تقاضانامه ای در سازمان جهانی WIPO هر اعمال شود.

قوانین ثبت برند در ایران دقیقا الگو گرفته از قوانین بین المللی ثبت برند با چند تفاوت جزئی است . بنابراین بیشترین تاثیر در پذیرش برند شما را طرح قابل قبول شما خواهد داشت. کشور هایی که برند خود را بصورت جهانی به ثبت رسانده باشند دیگر نیازی نیست در سایر کشور ها بصورت جداگانه برند خود را ثبت نمایند و با ثبت برند خود فقط یک بار بصورت جهانی برند شما در بیش از 85 کشور معتبر شناخته می شود و مورد حمایت می باشد.

از مهم ترین مزایای سیستم مادرید، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. زبان واحد: تقاضانامه بین المللی، به یکی از زبان های فرانسوی، انگلیسی یا اسپانیولی، قابل ارسال می باشد.
  2. مقرون به صرفه: کاهش قابل توجه هزینه ها به دلیل ثبت درخواست واحد به جای مجموعه ای از درخواست های ملی، عدم نیاز به پرداخت هزینه های مرتبط با ترجمه و یا استخدام وکیل برای ثبت در هر کشور و همچنین عدم نیاز به پرداخت هزینه به واحد پول کشورهای مختلف (پرداخت تعرفه، به فرانک سوئیس انجام می گیرد)؛
  3. صرفه جویی زمانی در فرآیند ثبت و حفاظت؛
  4. پوشش جهانی: قلمروهای تحت پوشش سیستم مادرید، تقریباً ۸۰ درصد از تجارت جهانی را تشکیل می دهد؛
  5. مدیریت ساده: به کمک سیستم مادرید، قابلیت مدیریت سبد نشان های تجاری خود را از طریق یک سیستم متمرکز داشته و می توانید محدوده حفاظتی خود را به سادگی در بازارهای جدید گسترش دهید. همچنین در صورتی که از طرف دارنده نشان، هرگونه تغییری در کشور مبدأ صورت گیرد (از قبیل تغییر نام، آدرس، مالکیت، تمدید و …)، می توان با تکمیل فرم های مربوطه و پرداخت هزینه ای اندک، تغییرات مزبور را در سطح بین المللی نیز اعمال نمود.

طبقه بندی بين المللی علائم صنعتی و تجارتی

سیستم مادرید کالاها و خدمات قابل عرضه تحت یک برند را در 45 طبقه دسته بندی مینماید

بر این اساس کالا ها و محصولات درطبقات ۱ الی ۳۴ و خدمات طبقات ۳۵ الی ۴۵ جای میگیرند .

زمانی که یک برند به صورت بین المللی به ثبت برسد اداره ثبت مبدا نیازی به طبقه طبقه بندی کالاها و خدمات و انتشار موضوع ثبت برند در روزنامه رسمی کشور متبوع خود نخواهد داشت.

شما میتوانید برای مشاوره درخصوص ثبت برند بین المللی با مشاورین ما از طریق تماس تلفنی و واتس اپ در ارتباط باشید .

شماره های تماس
Search
به اشتراک بگذارید
پیمایش به بالا