021-910-99-097

ثبت علامت تجاری

استفاده از علامت تجاری یا برند برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که کسب و کار و تولیداتی دارند و یا خدماتی را ارائه می دهند لازم است و به نوعی باعث معرفی و جلب توجه و همچنین وفاداری مشتریان می گردد.

طبق قانون ثبت علائم تجاری شما با ثبت برندی که برای اعتلای آن تلاش میکنید ، نسبت به آن حق انحصاری پیدا میکنید و به موجب آن می توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت هرعلامت تجاری که به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نمایید.

برند چیست ؟

برند چیست ؟

به طور کلی به هرشکل، طرح، عبارت، علامت، نماد، اسم، لوگو، آرم و…. که کالا یا خدمات شمارا از سایرمحصولات و خدمات مشابه موجود در بازار متمایز میسازد نشان تجاری یا برند گفته میشود.

پیدایش برند

عبارت Brand که ریشه اسکاندیناوی دارد و برگردان لغوی آن درزبان فارسی (علامت داغ ) معنی شده و شکل گیری مفهوم آن به زمانی باز میگردد که روستاییان برای مشخص کردن احشام خود و جلوگیری از اینکه احیانا با دامهای همسایه ها قاطی نشوند یا اگر گم یا دزدیده شدند، به راحتی قابل شناسایی باشند علامت مخصوص خود را با داغ گذاشتن بر پوست حیوان، حک می کرد.

درابتدای قرن 18 و اوایل انقلاب صنعتی ، برند نماد مالکیت نبود، بلکه از آن برای نشان دادن کیفیت کالا استفاده می شد.

اما دراواخرقرن 18 گسترش تولید و توزیع محصولات باعث به جود آمدن تنوع وسیعی از کالا و خدمات شد .و برای جلو گیری ازآشفتگی و سردرگمی بازار لازم بود تا مشخص شود که هر یک از کالا ها متعلق به کدام تولید کننده است . بر این اساس این امکان برای شرکتها فراهم شد تا برند مخصوص خودشان را ثبت به منظور ایجاد تمایز بین کالا هایشان با محصولات دیگر تولید کنندگان از آن استفاده کنند .

در قرن 19 با ورود رادیو و تلوزیون به بازار، درهای جدیدی برای معرفی برند ها به روی تولید کنندگان کالا گشوده شد تا مصرف کنندگان را به این شیوه تحت تاثیر قرار دهند. این انقلابی در صنعت تبلیغات بود .

امروزه اشخاص بیشتر به اهمیت برند در عرصه ی شغلی خود پی برده اند و تمامی صاحبین کسب و کار واقف هستند که ایجاد اعتماد و اطمینان خاطر در مصرف کنندگان رکن اساسی هر کسب و کار به حساب می آید، برند و علامت تجاری عامل مهمی در جهت اعتماد و تعهد روزافزون است.

چه مواردی به عنوان برند قابل ثبت نیستند

چه مواردی به عنوان برند قابل ثبت نیستند

در هنگام انتخواب و ثبت برند و علامت تجاری باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که برخی از کلمات و عبارات به عنوان برند و علامت تجاری قابلیت ثبت ندارند .

طبق قوانین مالکیت معنوی موارد زیر به عنوان برند قابل ثبت نیستند :

1- علائمی که قدرت و توانایی تمیز دهندگی و متمایز بودن را نداشته باشند

۲- علائمی که فاقد هرگونه صفات مشخصه و کاملاً عام باشند (بطور مثال شما نمی توانید عبارت “پارچه” را برای محصولات نساجی و طبقات مرتبط مانند پوشاک به ثبت برسانید)

۳- علائمی که توصیفی هستند (به طور مثال شما نمی توانید برند “خوشمزه” را برای مواد غذایی بکار ببرید)

۴- علائمی که شامل یک اسم تعیین کننده نوع و جنس کالاها باشند (به طور مثال شما نمی توانید برند “شیشه” را برای محصولات شیشه ای ثبت نمایید)

۵- علائمی که عین و یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت و یا نام تجاری باشند که برای همان کالاها یا خدمات یا کالاها یا خدمات مشابه ای که متعلق به فرد دیگری (اعم از حقیقی و یا حقوقی) که در ایران معروف است بکار روند (اعم از آنکه آن علامت و یا نام تجاری معروف قبلاً به ثبت رسیده باشد و یا هنوز ثبت نشده باشد)

۶- علائمی که گمراه کننده باشند ( به طور مثال شما نمی توانید برای کالای چوبی عبارت آهنین بکار ببرید)

۷- علائمی که عین و یا شبیه علائمی هستند که قبلاً در طبقات دیگری به ثبت رسیده اند امّا بسیار معروف و مشهور هستند (به منظور جلوگیری از سوء استفاده و بهره مندی بی جهت از دسترنج دیگران و جلوگیری از یک حمایت اضافی)

۸- علائمی که مغایر با نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند بدون تردید قابل ثبت نخواهند بود

۹- علائمی که با علائم تجاری ثبت شده که متعلق به اشخاص ثالث است در تعارض باشد

۱۰- علائمی که درخواست ثبت آن ها همراه با سوء نیّت باشد غیر قابل ثبت هستند و اگر هم ثبت شده باشند در دادگاه قابل ابطال هستند

۱۱- علائمی که جزء علائم ذکر شده در ماده ۶ کنوانسیون پاریس باشند (به طور مثال بر اساس بند الف ماده ۶ کنوانسیون پاریس اگر بدون اجازه مقامات صالح علائم رسمی، بیرق [پرچم] و دیگر نشانه های دولتی کشور های عضو اتحادیه و نشانه و انگ رسمی و دولتی و تقلید آثار و علائم تاریخی و خانوادگی را برای علامت تجاری و یا صنعتی یا عناصر این علامت بکار برند کشورهای اتحادیه توافق دارند که تقاضای ثبت آن را نپذیرند و اگر این تقاضا ثبت شده است ثبت آن را با اقدامات مقتضی باطل و استعمال آن را منع کنند.)

۱۲- علائمی که حاوی مشخصات جغرافیایی نادرست که موجب گمراهی عموم در خصوص مبدا کالای تحت علامت باشند، قابل ثبت نخواهد بود (بطور مثال شما نمی توانید برای کالایی که در ایران تولید و یا بسته بندی می شود تقاضای ثبت علامت تجاری «استانبول» را داشته باشید)

۱۳- ثبت علامت تجاری مورد نظر با قانون مغایرت داشته باشد

۱۴- علائمی که حق تقدم افراد دیگر (چه حقیقی و چه حقوقی) را در تقاضای ثبت علامت تجاری مورد نظر تضییع نماید.

آیا ثبت برند اجباریست؟

اگرچه ثبت برند یا نشان تجاری برای همه محصولات الزامی نیست ولی برخی کالاها به واسطه اهمیتی که دارند ملزم به ثبت برند میباشند . این محصولات معمولا کالاهایی هستند که مستقیما با سلامت انسانها در ارتباط میباشند . ارائه این محصولات و تبلیغات آنها باید با برند منحصر بفرد مربوط به خود آنها انجام شود . این کالا ها عبارتند از :

  1. ثبت برند لوازم آرایشی که به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شوند
  2. داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان
  3. محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص
  4. نوشیدنی ها و آب های گازدار

اهمیت ثبت برند

درحالی که امروزه اکثر کسب و کارها به اهمیت استفاده ازعلائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی برده اند ، هستند بسیاری که ازاهمیت حفاظت وحمایت از علامت تجاری غافلند ، این باعث میشود کسب و کار آنها در مقابل سوءاستفاده اشخاص ثالث آسیب پذیرباشد .

افراد سود جوبه و رقبا سادگی میتوانند با سوءاستفاده از برند شما به حسن شهرت و اعتبار آن آسیب وارد کنند و یا به سادگی با استفاده از برندی که شما برای اعتلای آن تلاش کرده اید از اعتبار شما به نفع خود استفاده نمایند .ازاین رو سیانت و حفاظت از یک برند بسیار مهم و حیاتی است .

شما میتوانید به راحتی با ثبت برند خود در مقابل سوءاستفاده دیگران ازحمایت قانون برخوردار شوید . بدین ترتیب دیگر کسی نمیتواند با نام تجاری شما محصول یا خدمات مشابهی را ارائه کند و از حسن شهرت و سابقه شما و هزینه ای که برای بازار یابی محصول خود کرده اید سوء استفاده نماید.

شما میتوانید برای مشاوره درخصوص انتخواب نام و ثبت برند با مشاورین ما از طریق تماس تلفنی و واتس اپ در ارتباط باشید .

شماره های تماس
Search
پیمایش به بالا