021-910-99-097

شرکتهای دانش بنیان

فهرست مطالب

شرکتهای دانش بنیان

به شرکت هایی که بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شکل می گیرند دانش بنیان گفته می شود، این شرکت ها با هدف گسترش اختراعات و نوآوریها در حوزه فناوری های برتر تشکیل می شوند.

شرکت دانش بنیان یا همان شرکت های متمرکز بر دانش به آن دسته از شرکت هایی تلقی می شود که دارای ارزش هایی می باشد که بر اساس دانش و فناوری اطلاعات بنا شده است. در واقع می توان گفت که این دسته از شرکت ها موتور رشد و توسعه هر کشور در حال توسعه ای محسوب می شوند. این شرکت ها موجب رونق و شکوفایی هستند و قطعا باعث پیشرفت دانش کشور می باشند.

پیدایش شرکتهای دانش بنیان

تاریخچه پیدایش شرکت های دانش بنیان به سال ۱۹۷۹ میلادی برمی گردد. در این سال پژوهشگری به نام لیتل شرکتی جهت بررسی و توسعه اختراعات علمی، دانش و نوآوری تاسیس کرد و برای توصیف آن عبارت شرکت های فناوری محوررا به کاربرد.از آن زمان تا کنون عباراتی نظیر ” سازمان های دانش محور، شرکت های مبتنی بر فناوری های پیشرفته، شرکت های دانش مبنا، کسب و کار دانش محور، شرکت های مبتنی بر فناوری های نوین، سازمان های مبتنی بر نوآوری” رواج پیدا کرد که مصداقی از شرکت ها ی دانش بنیان در نظر گرفته می شوند. سهامداران شرکت ها ی دانش بنیان ، اغلب متخصصان و افراد تحصیل کرده ای هستند که با فراگیری علوم و دانش و نوآوری ها موفق به ارائه یک خروجی غیر نقدی می شوند. این خروجی می تواند اموال معنوی همچون حق اختراع، طرح های صنعتی، دانش های فنی، نرم افزار ها و … باشد.

در ایران قانون حمایت از شرکت ها ی دانش بنیان و تجاری سازی اختراعات و توسعه نوآوری ها در سال ۱۳۸۹ مشتمل بر سیزده ماده و شش تبصره برای رشد و توسعه اقتصاد کشور مورد بررسی قرار گرفت و پس ازتصویب در مجلس ، به تایید شورای نگهبان رسید و مصوبه آن جهت اجرا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.

تعریف شرکت دانش بنیان

طبق تعریف مصوبه قانون حمایت از شرکت ها ی دانش بنیان : شرکت دانش بنیان ، سازمان و شرکت ، موسسه خصوصی یا تعاونی است با فعالیتی مبتنی بر دانش که با هدف توسعه اقتصاد دانش محور، هم افزایی علم و ثروت، تحقق و گسترش اختراعات ، نوآوری های علمی و تجاری سازی نتایج آنها تشکیل می شود.

طبق آیین نامه تشخیص صلاحیت موسسات و شرکت های مبتنی بردانش موسسات دانش بنیان میبایست کالا و خدماتی را به عنوان یک محصول خروجی طبق اهداف تعریف شده در این آیین نامه عرضه کنند.

این محصول میبایست 3 ویژگی زیر را دارا باشد

1.محصول در حیطه فناوری های متوسط به بالا باشد.

2.محصول دارای پیچیدگی فنی باشد و تداوم تولید آن نیازمند تحقیق و توسعه باشد.

3.عمده ارزش افزوده محصول یا همان کالای خروجی شرکت مبتنی بردانش ناشی از دانش فنی و نوآوری باشد.

آشنایی با ویژگی های شرکت های دانش بنیان

حمایت دولت از شرکتهای دانش بنیان ، طرح و ایده ای نوین است که هدف آن ایجاد رشد و توسعه اقتصاد کشوراست.

شرکتها برای برخورداری ازاین حمایتها میبایست ویژگیهای مختلفی را دارا باشند این ویژگیهای عبارتند از

خلق ایده های جدید بر پایه فناوری کشور

اولین و مهم ترین ویژگی شرکت های دانش بنیان ، داشتن طرح و ایده ای جدید بر پایه دانش و فناوری های کشور می باشد . در واقع میزان خلق ایده ها و نوآوری ها در داخل هر کشور به میزان سطح دانش و فناوری ها همان کشور بستگی دارد. به منظور ایجاد یک طرح خلاقانه و نوین در داخل کشور باید محیط مناسب برای آزمایش و ارائه آن فراهم باشد. در صورتی که طرح با سطح فناوری و زیر ساخت های کشور ایران مغایرت داشته باشد؛ حمایت از آن ها امکان پذیر نخواهد بود.

پایداری دانش و نوآوری در مقابل تحولات جهانی

پایداری دانش و نوآوری در برابر تحولات جهانی، یکی دیگر از ویژگی های مهم شرکت های دانش بنیان می باشد. در واقع از آنجایی که اساس این شرکت ها ، دانش نوین می باشد؛ از این رو باید شرکت های دانش بنیان بتوانند در مقابل تغییراتی که ممکن است در آینده ای نزدیک در دنیای سیستمی رخ دهد؛ مقاومت کنند.

نداشتن هیچ گونه مال ملموس

شرکت های دانش بنیان برخلاف شرکت ها و کسب و کارهای تجاری هیچ گونه مال و املاکی مانند زمین، تجهیزات، ماشین آلات و … ندارند . چرا که این شرکت ها فقط بر اساس فناوری و تخصص های پژوهشی و علمی بنا شده و بر روی دانش خود تمرکز دارند.

داشتن یک خروجی نوین

این شرکت ها باید دارای یک خروجی مشخص و نوین باشند. در واقع محصولات این موسسات باید به تولید برسند. و یا اینکه در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شود. باید اضافه کنیم که محصول و یا خدمات شرکت های مبتنی بر دانش باید از سطح دانش و فناوری های بالایی برخوردارباشند.

شایان ذکر است که به موجب روی کار آمدن شرکت های دانش محور ، ارائه خدمات با کیفیت بسیار اهمیت پیدا کرده است . ماهیت علمی این شرکت ها و موسسات ، باعث شده که قشر اساتید دانشگاهی و اعضای هیات علمی دانشگاه ها نقش بسیار مهمی در ایجاداین شرکت ها داشته باشند. و اساتید دانشگاهها و اعضای هیات علمی نقش مهمی را در آن ایفا نمایند.

مزایا و امتیازات شرکت ها ی دانش بنیان

  • یکی از مهم ترین امتیازات شرکت های دانش بنیان این است که در صورت نوین بودن طرح و ایده شرکت های دانش محور، سازمان های دولتی، به جهت پیشرفت اقتصاد کشور از آن ها حمایت می کند.
  • پس از تایید طرح شرکت های دانش محور، این شرکت ها، از پرداخت مالیات، عوارض و همچنین پرداخت های گمرکی به مدت 15 سال معاف میباشند.
  • با تایید صلاحیت شرکت های مبتنی بر دانش، امکان کسب وام جهت تولید محصولات و یا عرضه خدمات به صورت پرداخت های بلند مدت بدون هیچگونه بهره بانکی برای چنین شرکت هایی فراهم می شود.
  • به شرکت های دانش بنیان ، در خصوص راه اندازی واحد های فناوری، پژوهشی، پارک علم و فناوری، تخصیص آزمایشگاه و بسیاری از موارد دیگر اولویت داده می شود.
  • با تایید طرح و ایده های نوین و نوآورنه شرکت های مبتنی بردانش ، امکان بیمه شدن محصولات، به جهت کاهش خطر پذیری آن ها ایجاد می شود.
  • صندوق نوآوری، شکوفایی و استعداد یابی کشور در راستای حمایت از ایده های نوین، بین ۳۰۰ میلیون الی ۵ میلیارد تومان تسهیلات تجاری سازی محصولات و خدمات، به شرکت های دانش محور اعطا می کند. نرخ سود وام صندوق نوآوری و شکوفایی، از نرخ سود بانک ها بسیار پایین تر است .
  • از جمله مزیت های شرکت های دانش محور می توان به دریافت مشاوره های مالیاتی و حسابداری رایگان از سوی سازمان ها، بخشودگی جرایم عدم بیمه، امریه نظام وظیفه ، جایگزین شدن پروژه ها به جای خدمت سربازی، حمایت از حضور در نمایشگاه های خارجی و بین المللی و … اشاره کرد.

شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با ویژگیها و امتیازات شرکتهای دانش بنیان ومشاوره درخصوص ثبت شرکت دانش بنیان با مشاورین گروه آسیا از طریق تماس تلفنی و واتس اپ در ارتباط باشید .

شماره های تماس
Search
به اشتراک بگذارید
پیمایش به بالا