021-910-99-097

محاسبه مالیات شرکتها

فهرست مطالب

محاسبه مالیات شرکتها

براساس تعریف قانون تجارت، زمینه فعالیت عموم شرکتها ، انجام امور تجاری وکسب سود ومنفعت از این طریق است .در نتیجه کلیه شرکتها لزوماً در جهت سوددهی و کسب منفعت، فعالیت می کنند، ازین رو شخصیت سودآور تلقی شده و طبق قوانین مالیاتی مکلف به پرداخت مالیات میباشند.

قانون مالیات های مستقیم

قانون مالیات های مستقیم، به تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی از جمله شرکتها و نیز لزوم مطالبه مالیات از آنها میپردازد .

این قوانین همچنین برای روش محاسبه مالیات و ضمانت اجرایی دریافت آن،احکام قانونی مشخص نموده که اطلاع از آن برای مدیران ، سهامداران و شرکای شرکت در جهت حفظ منافع و حقوق شرکت و سهامداران، بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.

پیش تر در مقاله مالیات و انواع آن در مورد انواع مختلف مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم به تفصیل پرداخته شد که مطالعه آن برای آشنایی با زیر شاخه های هر یک از این مالیاتها ، خالی از لطف نیست .

انواع مالیات شرکت ها

مالیات های مستقیم مالیاتی است که به طور مستقیم از دارایی و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می شود. مالیات های مستقیم به دو بخش کلی مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم می شوند.

عموما مالیاتهایی که اشخاص حقوقی مکلف به پرداخت آن میباشند به شرح زیر است

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر عملکرد
  • مالیات بر اموال و املاک
  • مالیات های تکلیفی
  • مالیات بر ارزش افزوده

تکالیف مالیاتی شرکتها

تشکیل پروند مالیاتی و دریافت کد اقتصادی از جمله الزاماتی است که یک شرکت برای انجام فعالیت های اقتصادی به آن نیاز دارد

به این منظور شرکت ها موظفند پس از ثبت،حداکثر ظرف دو ماه ، با مراجعه به اداره امور مالیاتی نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی خود اقدام نمایند. پس ازبررسی و تأیید مدارک توسط اداره امور مالیاتی و پرداخت مالیات دو در هزار سرمایه شرکت از جانب متقاضی ، از سوی سازمان امور مالیاتی کشور کد اقتصادی برای شرکت صادر خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی کلیه شرکتها و اشخاص حقوقی را مکلف ساخته تا کلیه نقل و انتقال ها و فعالیت های مالی خود را دردفاتر قانونی ثبت نموده وهر ساله در موئد مقرر به همراه اظهارنامه مالیاتی خود جهت رسیدگی به این سازمان ارائه دهند.

شرکتهای تازه تاسیس موظفند حداکثر 2 ماه پس از انجام امور ثبتی خود در اداره ثبت شرکت ها ، اقدامات لازم جهت اخذ دفاترپلمپ خود را انجام دهند. این شرکتها میبایست کلیه نقل و انتقال ها و فعالیت های مالی خود را در این دفاتر ثبت نموده وهر ساله در موئد مقرر به همراه اظهارنامه مالیاتی خود جهت رسیدگی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. همچنین پس از تحویل دفاتر پلمپ به سازمان امور مالیاتی برای دریافت دفاتر سال بعد اقدام نمایند .

برای آگاهی در خصوص تکالیف مالیاتی پیشنهاد میشود مقالات مرتبط با این موضوعات با عناوین پلمپ دفاتر و ثبت نام کد اقتصادی را مطالعه نمایید.

محاسبه مالیات شرکتها

محاسبه مالیات شرکت ها بر اساس اینکه در کدام دسته از انواع شرکت ها قرار می گیرند، با هم تفاوتهایی دارد

محاسبه مالیات شرکت با مسئولیت محدود،تضامنی و نسبی

مالیات شرکت ها با مسئولیت محدود مشمول ماده 105 قانون مالیات های مستقیم می شود و بر اساس آن میزان مالیات به نرخ 25 %

از مجموع درآمد حاصل از فعالیت های سودآور شرکت از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران ، پس از کسرضرر و زیان ها وهمچنین معافیت های شرکت محاسبه خواهد شد.

محاسبه مالیات شرکت سهامی خاص

بر اساس قانون مالیاتی کشور، شرکت های سهامی خاص موظف هستند که 10 درصد از کل درآمدی که کسب کرده اند را به عنوان مالیات محاسبه نموده و از پس از کسر معافیت ها و ارائه اظهارنامه مالیاتی پرداخت نمایند.

محاسبه مالیات شرکت سهامی عام

براساس قانون مالیات های مستقیم، شرکت های سهامی که سهام آن ها در بورس پذیرش می شوند، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ ها در بورس حذف گردیده اند، برابر با 10 درصد از مالیات آن ها بخشیده می شود. یعنی از آن ها 22.5 درصد مالیات توسط دولت دریافت می شود.

محاسبه مالیات شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی 10 درصد از کل درآمد شرکت را به عنوان مالیات می پردازند. نسبت به بقیه درامد نیز مالیات به این شکل محاسبه می شود که از درآمد صاحبان سهام بی نام و از سهم صاحبان سهام با نام و شرکای ضامن و یا اعضای شرکت های تعاونی به نسبت سهم هر کدام و نیز از بقیه درآمد شامل سود تقسیم نشده به نسبت هر کدام طبق ماده 131 ق.م.م. مالیات اخذ می شود.

در پایان ذکر این نکته جایز است که مالیات بر روی فعالیت های شرکت وضع می شود نه بر روی نوع آن و نوع شرکت درنحوه محاسبه مالیات آن تاثیری نخواهد داشت بلکه نوع فعالیت شرکت است که در محاسبه مالیات شرکت تاثیر گزار خواهد بود .

پرداخت مالیات یک از مهم ترین فعالیت های مالی در هر کسب و کار و شرکت است ، ازآنجا که قوانین مالیاتی جزئیات و پیچیدگی های بسیار زیادی را به همراه دارد ، پیشنهاد میشود پیش از هر اقدامی در این خصوص برای جلوگیری از گونه اشتباه و پیامد های آن، از کارشناسان و حسابداران خبره مشاوره بگیرید .

برای مشاوره مالیاتی وهمچنین ، انجام تکالیف مالیاتی مانند تنظیم اظهارنامه های مالیاتی ، پلمپ دفاتر و ثبت نام کد اقتصادی وثبت نام ارزش افزوده با مشاورین گروه آسیا از طریق تماس تلفنی و واتس اپ در ارتباط باشید .

به اشتراک بگذارید
پیمایش به بالا