021-910-99-097

مزایای اخذ کارت بازرگانی

فهرست مطالب

مزایای اخذ کارت بازرگانی

کشورها برای نظارت و ساماندهی مراودات اقتصادی و بازرگانی با یکدیگر اقدام به وضع قوانین و مقرراتی در زمینه تجارت و بازرگانی نموده اند.

براساس این قوانین تجار، صادرکنندگان، بازرگانان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ، برای تجارت مکلف به اخذ مجوزهایی میباشند که به فعالیت های بازرگانی آنها وجه قانونی و رسمی ببخشد .

اولین و اصلی ترین مجوزی که تجار برای فعالیت اقتصادی به آن نیاز دارن کارت بازرگانی است

این کارت توسط اتاق تعاون ایران در تهران یا سایر شهرستان ها صادر و پس از تائید سازمان صنعت ، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.

بر اساس قوانین تجارت ، تمامی افراد اعم از حقیقی و حقوقی تحت شرایط خاصی می توانند اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنند. صدور و ترخیص کالاهایی که مغایرتی با قوانین کشور های وارد و صادر کننده ندارند به واسطه کارت بازرگانی امکان پذیر است . علاوه بر این ورود و خروج محصولات مختلف از مناطق آزاد و تجاری به واسطه این کارت انجام میشود.

صدور کارت بازرگانی برای بازرگانان و شرکت های خارجی منوط به معامله متقابله است،یعنی زمانی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آن ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد.

مزایای دریافت کارت بازرگانی

دریافت کارت بازرگانی مزایای بسیاری را برای بازرگانان و تجار به همراه دارد از جمله

  • ثبت سفارش و ترخیص کالا

ارائه کارت بازرگانی برای انجام مراحل 16 گانه ثبت سفارش و ترخیص کالا، یعنی از زمان درخواست خرید کالا، انجام امور مربوط به پرداخت تا ترخیص کالا از گمرک الزامی است. صدور و یا تمدید کارت بازرگانی حقوقی یا کارت بازرگانی حقیقی در تعیین مسیر کالا ( سبز ، زرد ، قرمز ) دخالت دارد.

  • واردات و صادرات از منطقه آزاد تجاری

واردات و صادرات از مناطق آزاد صنعتی-تجاری از پرداخت مالیات معاف است، داشتن کارت بازرگانی پیش نیاز این نوع صادرات و واردات و استفاده از معافیتهای مالیلتی است.

باید توجه داشت صرفا داشتن کارت بازرگانی شما از پرداخت مالیات معاف نمیکند، بلکه باید مجوزهای لازم برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد را کسب نمایید .

  • عضویت در اتاق بازرگانی

مطابق آیین نامه نحوه عضویت در اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب 1374، یکی از شروط عضویت در اتاق های بازرگانی داشتن کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی است.

  • ثبت نام تجاری به صورت لاتین

ثبت برند تجاری به صورت لاتین دارای شرایطی است. اما مهم ترین آن ها داشتن کارت بازرگانی است. بدون داشتن این کارت، ثبت برند لاتین امکان پذیر نیست. جهت ثبت نام تجاری لاتین چه کلمه ریشه فارسی با فونت لاتین و چه در کل ریشه لاتین داشته یاشد،ارائه کارت بازرگانی الزامیست.

  • شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی

از مهم ترین پارامترهای برندیگ و بازاریابی برای یک شرکت تجاری، حضور در نمایشگاه های مختلف است. از مزایای داشتن کارت بازرگانی تسهیل شرکت در نمایشگاه های مختلف داخلی یا خارجی است.

  • دریافت حق العمل کاری در گمرک از مزایای کارت بازرگانی

در قانون تجارت به شخصی که از سوی شخص دیگری وکیل است که معامله ای انجام دهد و در قبال آن اجرت دریافت کند، حق العمل کاری گویند. دریافت این پروانه در گمرک شرایط خاصی دارد که مهم ترین آنها داشتن کارت بازرگانی است.

  • صدور ویزای کاری

به منظور شرکت در جلسات یا کنفرانس های مربوط به کسب وکار یک شخص نیازمند داشتن ویزای کاری است. علاوه بر دعوتنامه از سمت شریک حقوقی یا حقیقی،برای دریافت ویزای کاری نیازمند کارت بازرگانی هستیم.

  • صادرات و واردات به صورت تجاری

با توجه به ماده 3 قانون صادرات و واردات، مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر و به تأیید وزارت بازرگانی می رسد.

  • صدور گواهی مبدا

دارندگان کارت های بازرگانی هوشمند می توانند با استفاده از کارت هوشمند خود، نسبت به ثبت درخواست الکترونیکی خود اقدام به ثبت درخواست و ارسال درخواست صدور گواهی مبدا برای اتاق بازرگانی مربوطه نمایند.

کارت بازرگانی برای چه فعالیت هایی صادر می شود؟

کارتهای بازرگانی برحسب مورد استفاده برای فعالیتهای زیر صادر میشود

فعالیت تجاری

هرگونه فعالیت در زمینه تجاری، واردات و صادرات، ثبت سفارش و ترخیص کالا و … مربوط به کارت های تجاری می باشد.

بر اساس تعریف گمرک، دارنده کارت بازرگانی چه حقیقی و چه حقوقی،می تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند.این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد،حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بردارد.

فعالیت خدماتی

اشخاص حقوقی که مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت خدماتی دارند ،بدر صورت اخذ کارت بازرگانی می تواند در زمینه خدماتی به فعالیت بپردازند.پر واضح است دارندگان این کارت به واسطه نوع مجوز تنها در زمینه ی فعالیت خود می توانند کالا وارد نمایند.

فعالیت تولیدی یا صنعتی

این نوع کارت،برای اشخاص حقوقی که دارای مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت تولیدی هستند صادر می شود.دارندگان این کارت می توانند فقط تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه مورد نیاز تولید خود را وارد نموده و پس از تولید صادر نمایند.

فعالیت موردی

این کارت،تنها برای اشخاص حقیقی و حقوقی که برای یک بار خواهان ترخیص کالاهای خود باشند صادر می گردد.

مدت اعتبار کارت بازرگانی بر حسب درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تایید توسط وزارت بازرگانی معتبر می باشد.

انواع کارتهای بازرگانی

بازرگانی به دو نوع حقیقی و حقوقی صادر می شوند که صدور آن به شرح زیر می باشد:

در صورتی که شخص به تنهایی و فارغ از مؤسسه و شرکتی که در آن مشغول به کار است درخواست صدور کارت دهد در آن صورت برای او کارت بازرگانی حقیقی صادر خواهد شد.

اما اگر صدور کارت برای یک مؤسسه و یا شرکت تجاری صورت گیرد، در آن صورت کارت حقوقی نامیده می شود.

این دو نوع کارت در ظاهر تفاوت چندانی ندارند، اما کارت بازرگانی حقوقی به سبب داشتن مزایای بیشتر در عرصه ی تجارت جهانی و صادرات و واردات برخی کالاهای خاص از اعتبار بیشتری برخوردار است و امتیازات بهتری در عرصه تجارت نصیب افراد می گردد.

هر شخصیت حقیقی و حقوقی می تواند همزمان دو کارت حقیقی و حقوقی داشته باشد اما داشتن دو کارت حقیقی یا دو کارت حقوقی برای یک نفر امکان پذیر نیست.

شرایط دریافت کارت بازرگانی شخصی

  1. شخص حقیقی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی می کند باید حداقل ۳ سال سابقه کار در زمینه تجارت داشته باشد.
  2. شخص حقیقی متقاضی، باید حتما تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
  3. شخص حقیقی باید گواهی عدم سوء پیشینه کیفری داشته باشد.
  4. شخص دارای حساب بانکی معتبر باشد و مقدار مشخصی موجودی داشته باشد.
  5. کارت معافیت از خدمت و یا پایان خدمت برای اعضای مذکر الزامی است.
  6. فارغ التحصیل از دانشگاه باشد.
  7. سابقه تجارت شخص حقیقی باید توسط ۲ نفر از افرادی که کارت بازرگانی دارند تایید شود.
  8. برای تجارت خانه باید از وزارتخانه مربوطه مجوز فعالیت گرفته شود.

چند نکته مهم در خصوص اخذ کارت بازرگانی

  1. دارندگان پروانه بهره برداری صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی وخدمات فناوریاطلاعات و ارتباطات ICTازمراجع ذیربط مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه، ازارائه مدرک فوق معاف می باشند
  2. اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
  3. ارائه حداقل مدرک تحصیلی دیپلم الزامی است

تبصره متقاضیانی که سن آنان۵۱ سال تمام باشد از ارائه پایان خدمت معاف می باشند

  1. اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری وحسن اعتبار بانکی به نام متقاضی فقط روی فرم الف قابل قبول است با مهر امضای رئیس شعبه ضمنا حسابهای جاری شتاب مربوط به شهرستانها در صورتیکه روی فرم الف تایید شده باشد قابل قبول است
  2. برای هر واحد ملکی فقط یک کارت بازرگانی صادر می گردد
  3. حضور مدیرعامل در کلاسهای آموزشی بر اساس نوع مدرک تحصیلی الزامی است
  4. کارمندان تمام وقت دستگاههای دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند
  5. حضور مدیرعامل و یا نماینده قانونی او در مراحل برابراصل نمودن مدارک الزامی است
  6. كليه مدارك در محل اتاق برابر اصل ميگردد.
  7. در مراحل برابراصل نمودن مدارك و دريافت كارت بازرگاني حضور متقاضي يا نماينده قانوني او الزامي است.

پیش تر در مقاله ای با عنوان کارت بازرگانی ، توضیحاتی درخصوص شرایط و چگونگی اخذ کارت بازرگانی ارائه شد که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود .

برای مشاوره درخصوص اخذ و یا تمدید کارت بازرگانی با مشاورین گروه آسیا از طریق تماس تلفنی و واتس اپ در ارتباط باشید .

شماره های تماس
Search
به اشتراک بگذارید
پیمایش به بالا