021-910-99-097

کد کارگاهی بیمه

افراد شاغل همواره در رابطه با وضعیت کاری و همچنین آینده خود و خانواده شان پس ازبازنشستگی ویا از کار افتادگی نگرانی هایی دارند و بیمه تامین اجتماعی پاسخ مناسبی است برای برطرف کردن این نگرانی ها ، بیمه تامین اجتماعی با هدف حمایت از حقوق کلیه افراد تحت پوشش خود تعهداتی را در قبال بیمه شدگان بر عهده دارد . به موجب آن افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در قبال پرداخت حق بیمه علاوه بر امکان استفاده از خدمات درمانی از حقوق مستمری بعد از بازنشستگی برخوردار میباشند .

کد کارگاهی بیمه

واضح است که برخورداری از پوشش بیمه تامین اجتماعی برای تمامی شاغلین بازار کسب و کار تا چه حدی ضروریست ، برهمین اساس ، قانون تمامی کسب و کارهایی را که به نوعی کارمند و نیروی کار دارند مکلف نموده تا پرسنل خود را بیمه کنند.

کارفرمایان حقوقی و حقیقی موظفند در آغاز فعالیت کسب و کار خود نسبت به تشکیل پرونده در اداره بیمه واخذ کد کارگاهی اقدام نمایند. سازمان تامین اجتماعی کسب و کارهای تحت پوششش خود را به وسیله کد کارگاهی آنها شناسایی میکند .

بیمه تامین اجتماعی

تامین اجتماعی سازمانی است وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، با شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری، که اصلی ترین و مهم ترین وظیفه آن، تحت پوشش قرار دادن نیروهای کار، کارگران و سایر افرادی است که حقوق خود را از یک کارفرمای مشخص، دریافت می کنند. این سازمان با هیچ سازمان و نهاد دیگری، دولتی یا غیر دولتی، قابل ادغام نیست و همیشه به صورت مستقل اما در راستای اهداف تعیین شده برای نظام اقتصادی کشور فعالیت می کند.

سازمان تامین اجتماعی با تحت پوشش قراردادن افراد در شرایط خاص و ناگوار، از آن ها حمایت مالی می کند. این موضوع سبب شده که افراد زیادی به بیمه شدن تمایل داشته باشند و به همین خاطر، با توجه به اقشار مختلف جامعه، بیمه های مختلفی نیز ایجاد شده است. یکی از مهم ترین دسته بندی های بیمه تامین اجتماعی بیمه اجباریست است و تمام افرادی که تحت قانون کار، با یک کارفرمای حقیقی یا حقوقی قراردادی امضا کنند، تحت پوشش این بیمه قرار می گیرند. بیمه کردن تمام پرسنل شاغل در مجموعه، یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف هر کارفرما است و در صورت تختی از انجام آن، کارفرما با عواقب سنگینی روبه رو خواهد شد.

تنها شرط اصلی در نظر گرفته شده برای دریافت پوشش بیمه اجباری ، وجود یک قرارداد دو طرفه میان کارگر و کارفرما است.

برای پرداخت حق بیمه اجباری میبایست ماهیانه ۳۰ درصد از حقوق بیمه شده

به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.ازاین میزانپرداخت تنها ۷ درصد برعهده بیمه شده میباشد و از حقوق او کسر می شود، پرداخت ۲۳ درصد باقیمانده حق بیمه ، برعهده کارفرما است و او باید پس از کسر ۷ درصد از حقوق نیروی کار و افزودن ۲۳ درصد باقیمانده، هر ماه مبلغ تعیین شده برای حق بیمه را به سازمان پرداخت کند.

سازمان تامین اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن افراد، خدمات و مزایای مختلفی به آن ها ارائه می دهد .

مهم ترین وظایف سازمان تامین اجتماعی، شامل این موارد است:

  • حمایت از افراد تحت پوشش بیمه هنگام وقوع انواع حوادث، ابتلا به بیماری های گوناگون و بارداری؛
  • پرداخت حقوق بازنشستگی به بازنشستگان تحت پوشش این سازمان؛
  • پرداخت مستمری از کارافتادگی به بیمه شدگان در این سازمان؛
  • پرداخت مقرری بیکاری به بیمه شدگان در صورت اخراج غیر ارادی از محل کار؛
  • پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شده؛
  • پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری به بیمه شده؛
  • پرداخت کمک هزینه وسایل پزشکی به افراد بیمه شده یا خانواده آن ها؛
  • پرداخت کمک هزینه ازدواج؛
  • پرداخت مستمری به بازماندگان فرد بیمه شده؛
  • پرداخت مبالغ حمایتی هم چون عیدی بازنشسته ها و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی.

تمامی افرادی که در مقابل دریافت مزد و حقوق کار می کنند، همچنین دریافت کنندگان مستمری های بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت، مشمول بیمه اجباری هستند.بیمه برای سایرافراد که مشاغل مستقلی دارند اجباری نیست.

صدور کد کارگاهی بیمه

این کد یک شناسه 10 رقمی یکتاست که به هر کارگاهی

که دارای کارفرما بوده و بیمه شده در آن کار می کند و مزد دریافت می نماید اختصاص میابد . کارفرما با دریافت این شناسه میتواند پرسنل خود را تحت پوشش بیمه قراردهد .

سه رقم اول این کد نشانگر شعبه، سه رقم بعدی نوع فعالیت و چهار رقم آخر نشانگر شماره پرونده می باشد.

پس از مراجعه کارفرما برای تشکیل پرونده به شعبه تامین اجتماعی ، مورد نظر، اقدام به شناسایی کارگاه و تعداد کارکنان مشغول به کار در کارگاه مورد نظردر جهت تشکیل پرونده خواهد کرد.

برای شرکتهای تازه تاسیس که برای اولین بار اقدام به دریافت کد کارگاهی بیمه کرده اند ، ارائه مدارک شناسایی تمامی نیروها جهت صدور کد بیمه ای منحصر به فرد برای آنهاالزامیست.

البته درصورتی که این افراد قبلا در شرکت دیگری بیمه شده و شماره بیمه داشته باشند ، نیازی به دریافت دوباره شماره بیمه برای آن ها نیست .

صدور کد کارگاهی بیمه

پس از تکمیل پرونده ، جهت تایید صحت اطلاعات آن یک نفر بازرس از جانب شعبه تامین اجتماعی تعیین و به محل کارگاه اعزام خواهد شد تا بررسی های لازم را در این زمینه انجام دهد .

در صورت تایید پرونده از جانب بازرس ظرف مدت 30 روز کد کارگاهی برای متقاضی صادر خواهد شد .

لازم به ذکر است در صورتی که آدرس محل فعالیت کارگاه تغییر کند کد کارگاهی تغییر خواهد کرد و میبایست برای دریافت کد کارگاهی جدید اقدام کرد . دریافت مفاصاحساب از شعبه تامین اجتماعی به هنگام نقل و انتقالات کارگاه الزامی است.

همچنین اگر نوع فعالیت کارگاه تغییر کند باید برای آن کد کارگاهی جدید دریافت نمود .

در غیر از این موارد کد کارگاهی تغییری نخواهد کرد و تا زمان فعالیت کارگاه معتبر خواهد بود .

پس تخصیص کد کارگاهی بیمه ، کارفرما میبایست هر ماه لیستی از کارمندان و یا کارگران استخدامی خود را که مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند صرف نظر از نوع قرارداد کاری و نحوه پرداخت حقوق و مزایای آنها ، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد از طریق بارگزاری لیست بیمه در سامانه تامین اجتماعی به سازمان اعلام نماید .

برخورداری از پوشش بیمه تامین اجتماعی مزایای بسیاری را برای بیمه شده به همراه دارد ازجمله :

حق اولاد، حق ماموریت، مرخصی، ارزاق تحویلی ،ثنوات ،پرداخت مستمری بازنشستگی ، پرداخت مستمری از کار افتادگی ،دفترچه تامین اجتماعی و غیره

همچنین کارفرما نیز دیگر لازم نیست نگران عواقب خطراتی که حین کار پرسنل را تهدید میکند باشند زیرا در صورتی که برای یکی از کارکنان در محیط کار اتفاقی بیافتد بیمه هزینه های درمانی و خسارات وارده به شخص بیمه شده را تقبل می کند.

شما میتوانید برای مشاوره درخصوص اخذ کد کارگاهی بیمه با مشاورین ما از طریق تماس تلفنی وواتس اپ در ارتباط باشید .

شماره های تماس
Search
پیمایش به بالا